Fasciatherapie
21528

Myerle Hendrix Fysiotherapie Fasciatherapie en Fascia Fitness

Fascia

Fascia is het officiële woord voor de bindweefsel die alle spieren, gewrichten, botten en organen omgeven. Dit weefsel vormt een heel netwerk in het lichaam en zorgen ervoor dat alles met elkaar verbonden is. Maar niet alleen verbindt het; het zorgt er ook voor dat spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen glijden en bewegen. Ze bevatten veel zenuwuiteinden en als de fascia in slechte conditie is kan dat pijn veroorzaken. Ook kan door verklevingen in de fascia de beweeglijkheid van spieren, gewrichten, botten en organen beperkt zijn.
Fascia is één groot driedimensionaal elastisch bindweefsel netwerk in het lichaam, een soort ‘wetsuit’ dat net onder de huid loopt. Fascia kent geen begin en geen einde, loopt van top tot teen, van de huid tot in het bot. Er zijn specifieke behandeltechnieken en oefeningen om de conditie van de fascia te verbeteren.

Problemen met de fascia

Ongunstige (werk)houdingen, trauma, stress, overbelasting, bewegingsarmoede kunnen leiden tot een verstoorde balans in het fasciale netwerk. Triggerpoints, bindweefselverhardingen en -verklevingen kunnen hier het gevolg van zijn. Deze kunnen leiden tot (chronische) pijn, bewegingsbeperkingen, minder efficiënt bewegen en afname van de algehele fitheid.

Een verstoorde spierfunctie kan ontstaan door verminderde verglijmogelijkheden tussen de verschillende fascialagen. Ook kunnen verhardingen in de fascia ontstaan die er voor zorgen dat spierspoeltjes niet goed kunnen functioneren. Dit heeft een negatief effect op de spierfunctie.
Verklevingen kunnen ontstaan door operaties, trauma’s, impact letsels, overmatige frictie, overbelasting etc. Een normaal ontstekingsproces gaat gepaard met extra collageenproductie. Dat collageen wordt in een chaotisch patroon gedumpt op de fascia. Beweging zorgt ervoor dat de vezels intelligent uitgelijnd worden. Bij onvoldoende beweging van het collageenweefsel kunnen er verklevingen tussen de verschillende lagen ontstaan. Te intensief bewegen kan juist de collageenproductie verder opvoeren en op die manier tot meer problemen leiden.

Fasciatherapie is er op gericht de verstoringen in het systeem op te sporen en dat met gerichte manuele en instrumentele technieken te herstellen. De behandelmethode hangt af van uw klachten. Er kan door de therapeut gekozen worden voor Triggerpoint Release, Instument Assisted Soft Tissue Mobilization (I.A.S.T.M.) en littekenbehandeling. Later in het behandeltraject zal een FasciaFit training de belastbaarheid verhogen en de kans op recidief verkleinen.

Fascia fitness

Fascia fitness is een subtiele trainingsvorm met als doel de gezondheid van de fascia te verbeteren waardoor dagelijkse activiteiten, maar bv ook andere sporten makkelijker en pijnvrij uitgevoerd kunnen worden.

Een mooi artikel wat simpel fasciatherapie uitlegt:

2019 – Libelle fasciatherapie

Wilt u direct een afspraak maken, click dan hier.